I was in a translating mood today, so I translated
pg. 565 of the Ultimania Omega. It's also related to the question Danseru-kun asked about the other day:
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Before the PlayStation version was made, FFVII was intended for other platforms!?
―With 3D as the premise, was it planned to be put on the market for the PlayStation from the project's starting stage?
Kitase: No ... How do I put this? At the starting point, it was assumed it would be released for other hardware. Around that time, it was said that the Disk Drive would be coming out, and we tried to make it foe that. At an exhibition for new projects, we presented a demo clip we had worked on for about the previous month. The clip featured Cloud's party of 3 battling a monster on the map used for the scene in which you press the switch to blow up the no.1 mako reactor. However, the Disk Drive was just a glimmer in the mind's eye at that point, though we worked with equipment that was assumed would go into it.
Naora: Wasn't there a plan for one other piece of hardware before that?
Kitase: That's right; after FFVI's development was finished, there was a plan for another piece of hardware intended for FFVII, and it was even started. We had a project meeting and character ideas were proposed, but the team was temporarily dissolved and reset to help with Chrono Trigger. After Chrono Trigger was finished, the team reformed for the Disk Drive version I just talked about, and then, just before a new projects exhibition, there came a change of policy and the PlayStation was finally proposed.
Nomura: Even though I had participated in the project before the reset for Chrono Trigger, some of the ideas I proposed at that time still ended up in the PlayStation version of FFVII. On the other hand, a character I had proposed was not used, but actually appeared in FFVIII.
―Who is this?
Nomura: Edea. At first, I thought FFVII was going to be the story of a battle against a sorceress. However, development soon shifted when Sakaguchi-san brought out a mako city plot, and the sorceress story was dropped.
Kitase: That was the initial plot Sakaguchi-san made during early development, wasn't it?
Nomura: The story that started with New York in the very first plot became the story of a mako city.
Kitase: Although there wasn't yet a name for Midgar, the setting of a mako city with a skyscraper illuminated by searchlights had been introduced. While it changed considerably, Sakaguchi-san's initial plot and also his theme of planet life became the foundation.
Nojima: Wasn't materia also Sakaguchi-san's idea?
Kitase: Yeah. It was called the "Sphere System" at that time, if I remember correctly. However, Sakaguchi-san said he wanted it to have a bit more nuance than that, so he decided on the materia name.
Nomura: The character illustrations I drew in the beginning based on Sakaguchi-san's initial plot are still around.
Kitase: Cloud hadn't come to be at that time yet, had he?
Nomura: Although Cloud hadn't yet taken form, there was a protagonist who became the prototype for him.
Kitase: Wasn't he a train robber?
Nomura: No, he blew up something. There was also a detective. I remember drawing the protagonist's accomplice, "Nicholas of the Needle," after that.
Naora: Ah, I remember that name.
Kitase: Then Nicholas became Barret.
Nomura: No, there probably wasn't a Barret yet at that time. However, the details were the protagonist and Nicholas of the Needle became a team, blew something up and were pursued by a detective ... I think.
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Japanese text:
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PS版が制作される前にはほかの機種向けの『FFVII』があった!?
―3Dが前提にあったということは、企画スタートの段階からPSで発売する予定だったんですか?
北瀬 いや……これは言ってもいいのかな?じつは、スタート時点ではほかのハードでの発売を想定していました。当時、そのハードにディスクドライブが出ると言われていて、それ用に作ろうとしていたんですよ。実際に、新作展示会で流すためのデモ映像を、開催の1ヵ月くらい前まで作ってました。壱番魔晄炉の爆破スイッチを押すシーンに使われているマップで、クラウドたち3人とモンスターが戦っている映像でしたね。ただ、当時はそのディスクドライブは影も形もなったので、それを想定した機材で作っていたんですけど。
直良 その前にも、もうひとつ別のハードで企画があったじあんないですか。
北瀬 そうそう、一応『FFVI』の開発が終わったあとに、もうひとつ別のハード向けの『FFVII』の企画も立ち上がっていもしたね。企画会議をしたり、キャラクターのアイデア出しをしていたんですが、『クロノ・トリガー』のヘルプのためにいったんチームを解散してリセットしたんですよ。『クロノ・トリガー』が終わってから、先ほど言ったディスクドライブ版のためにチームを再結成したあと、さらに新作展示会の直前に方針転換があって、最終的にPSで出すことになったんです。
野村 僕は『クロノ・トリガー』でリセットされる前のころから企画に参加していたんですけど、そのときに出したアイデアがそのままPS版の『FFVII』に残っていたりしますよ。逆に、そこで使われなかったキャラクターが、じつは『FFVIII』に出てたりまする。
―それは誰ですか?
野村 イデアです。最初、『FFVII』は魔女との戦いの話にしようと考えてたんですよ。でも、開発が1回仕切り直になって、坂口さんのほうから魔晄都市出てくるプロットがきたので、魔女の話はやめちゃったんです。
北瀬 開発のはじめのころには、坂口さんの作った初期プロットがありましたね。
野村 一番最初のプロットはニューヨークから話がはじまっていて、そのつぎにきたプロットが魔晄都市の話だった。
北瀬 ミッドガルという名前はまだなかったんですけど、サーチライトで照らされている摩天楼みたいな感じで、魔晄都市の設定が出てきていましたね。最終的にはかなり変更されてますが、星の命というテーマの部分も、坂口さんの初期プロットがベースになってます。
野島 マテリアも坂口さんのアイデアでしょ?
北瀬 そう。マテリアは、たしか当時は「スフィアシステム」って呼んでいたんですよ。だけど、坂口さんがもう少しハッキリした語感にしたいと言って、マテリアという名前に決まったんです。
野村 坂口さんの初期プロットをもとにして最初に描いたキャラクターのイラストは、いまだに残ってますよ。
北瀬 そのころは、まだクラウドはいなかったよね?
野村 クラウドはいなかったけど、その原型になった主人公はいました。
北瀬 列車強盗じゃなかったっけ?
野村 いや、何かを爆破するっていう設定だったような。ほかにも刑事がいた。それから、主人公の相棒で「針のニコラス」というキャラクターを描いた記憶がある。
直良 あ、その名前は覚えてる。
北瀬 じゃあ、そのニコラスがバレットなんだ。
野村 いや、たぶんそのころはまだバレットはいなかった。しかし、主人公と針のニコラスがコンボを組んでいて、何かを爆破して刑事に追いかけるれるっていうような内容だった……気がします。
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